μερικές αληθινές αναστάσεις..

Γιώργος Χαριτωνίδης, “Με την κίνηση των υαλοκαθαριστήρων”,εκδόσεις «ΚΕΔΡΟΣ», 2008

ΣΕΠ 20

Κατηγορία: Αφίξεις, καταχώρηση από: Σωτήρης Παστάκας

Γιώργου Χαριτωνίδη εκδόσεις «ΚΕΔΡΟΣ» 2008
«Με την κίνηση των υαλοκαθαριστήρων»

54

Βιογραφικό μη μου ζητάτε.
Δεν γεννήθηκα.
Πέθανα απευθείας στη Λάπηθο.
(παρθενογένεσις, αντίθετη έννοια).
Ως σκόνη μόνο υπάρχω.
Μετά, που με ξεσκόνισαν
απ’ το βορινό παράθυρο του σπιτιού μου,
ως προσφυγόσκονη κατακαθήμενη
ζω στην Αθήνα.

Συχνά οι νοικοκυρές με καθαρίζουν
απ’ τα τζάμια τους.

1

Γύρω στις έντεκα με δώδεκα τη νύχτα,
την ώρα που νυστάζω,
μαζεύω τα στρατεύματα.
Γύρω στις έντεκα με δώδεκα τη νύχτα,
την ώρα που νυστάζω,
ανακαταλαμβάνω το κάστρο της Κερύνειας .

7

Με την κίνηση των υαλοκαθαριστήρων,
σχήμα ελλειπτικό σκηνής θεάτρου.
Προβάλλουν εικόνες καθαρές,
ψιλή βροχή θολώνει,
διαγράφει το ρυθμικό
τρίξιμο στο τζάμι.
Άλλες εμφανίζονται,
για να διωχτούν και αυτές
στο πλάι,
σαν δακρύων γραμμή
στο οδόστρωμα.
Στο πιτσίλισμα των τροχών
σπαράζουν φωνές,
δυναμώνει η βροχή,
αναβοσβήνει το φλας,
προς το οδόφραγμα.

24

Ο υαλοκαθαριστήρας,
ματαίως προσπαθούσε να διαγράψει
των είκοσί μου χρόνων την εικόνα
στο πίσω τζάμι.
Το νεανικό πρόσωπό μου
κοιτούσα από το καθρεφτάκι του οδηγού
να τρέχει με προσπάθεια αγωνιώδη
ανάμεσα σε βόμβες ναπάλμ.
Ίσως προφτάσει το αυτοκίνητο μου
καθώς προχωρούσε μέσα στο ψιλόβροχο
από Κερύνεια προς Λάπηθο.

10

Αν έπρεπε να αφανιστούμε,
αν έπρεπε να χάσουμε σπίτια και περιουσίες,
υπήρχαν πολλές καταστροφές.
οι σεισμοί,
οι πλημμύρες,
οι πυρκαγιές.

8

Φαντάροι,
λίγες μέρες πριν απ’ το κακό,
ζητήσαμε έξοδο,
να επισκεφτούμε το ναυάγιο.
Το χαϊδέψαμε με το βλέμμα ώρα πολλή,
σε μια αίθουσα του κάστρου.
Δεν ήτανε άγονη η γραμμή,
τέταρτο προ χριστού αιώνα,
Σάμος-Ρόδος-Νίσυρος-Κύπρος.
Δεν ήταν άγονη γραμμή
για το τελευταίο,
στην Κερύνεια,
πλοίο που είδαμε
ελληνικό.

12

Και την όψη
και την κόψη
γνωρίσαμε
Αττίλα τρομερού.

22
Στο Πέντε Μίλι στην ακτή,
σκοτωμένα σώματα του Ιούλη,
ανάσκελα μπρούμυτα,
αγνοούμενα έμειναν εκεί.
Στο Πέντε Μίλι στην ακτή,
τώρα σώματα στην ίδια θέση
Αγγλοσαξόνων,
στην ίδια στάση,
ρουφούν σε τιμή ευκαιρίας
της Κερύνειας
τον ήλιο.

9

Στο βομβαρδισμένο σπίτι,
μια κάμαρη μόνο ορθή.
Κοτέτσι σήμερα έποικου,
στη θέση τους τα έπιπλα.
Μόνο η βιβλιοθήκη μπρούμυτα
κάτω πεσμένη,
νεκρός από πισώπλατη σφαίρα.
Τα βιβλία σκόρπια πτώματα,
τυμπανισμένα.
Στις λέξεις τους,
πατούν και κουτσουλούν οι κότες.
Το σύρμα την είσοδο κόβει,
τίτλους δεν ξεχωρίζω βιβλίων.
Ο κόκορας μετακινήθηκε,
τα μαλλιά ενός σκίτσου
στο εξώφυλλο προβάλλουν.
Διονυσίου Σολωμού
«Ύμνος εις την Ελευθερία».

48

Ο πλανόδιος διαλαλούσε τα καρπούζια του.
Με μια κίνηση
μοίρασε ένα μπροστά μας.
Η γλυκάδα, η δροσιά αναδύθηκαν
και απ τα δυο του μέρη.
Καλό παράδειγμα
για μοιρασμένη πόλη.
Εκείνη τη μέρα φυσούσε βοριαδάκι
στη Λευκωσία.

6 σχόλια »

  • 1. Απάντηση από Γιώργος Χριστοδουλίδης

    Το έργο του Χαριτωνίδη πέραν από τη βιωματική του διάσταση και αξία, αποτελεί απάντηση στη λογοτεχνία της ήττας, που ακόμη ως “ρεύμα” μπορεί να μην έχει κάνει την εμφάνιση του, να μην έχει συγκρότηαη παρά μόνον σποραδικές καταγραφές, έχεις όμως υπαρκτούς εκπρόσωπους, στην Ελλάδα και στην Κύπρο.
    Την ώρα δηλαδή που οι πολιτικοί και οι πολιτικές της ήττας αφθονούν, η λογοτεχνία της ήττας έχει επί το πλείστον εκπροσώπους αλλά όχι επαρκή εκπροσώπηση. Και δεν μιλώ για τη λογοτεχνία που προάγει το ανθρώπινο στοιχείο της ειρηνικής συνύπαρξη μεταξύ Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων, εξάλλου ο Χαριτωνίδης είναι προαγωγός αυτής της αξίας, αλλά για τη λογοχτεχνία της υποτέλειας.

    Ο Χαριτωνίδης βρίσκεται στον αντίποδα, κάτι σας συνέχεια του Παντελή Μηχανικού και του “Ονήσιλλου” που έστελλε τις μέλισσες του να μας ξυπνήσουν αλλά αυτές πέθαιναν πάνω στο παχύ μας δέρμα.

    στις 9/20/2010  10:53 am

  • 2. Απάντηση από Χωρολάτρης

    Δεν νομίζω ότι έχει κάποιος να πει πολλά πράγματα για αυτά τα ποιήματα.Περιέχουν τόσο έντονα την προσωπική βίωση μιας υπερβέβαιης τραγωδίας, που ο όγκος της παρουσίας της και μόνο αρκεί για να καταπλακώσει το σύνολο σχεδόν του εκκολαπτόμενου σχολιαστικού λόγου .

    Εχω την εντύπωση επίσης πως αν κάποιος θελήσει να εισέλθει σε επιμέρους αναλύσεις σχετικά με το αν του άρεσε ή όχι και σε κριτικές διεισδύσεις θα κινδυνεύσει βάσιμα να μοιάσουν όλα κείνα που θα πει σαν φληναφήματα που ελάχιστη αξία θα έχουν.
    Κατά έναν τρόπο που σκέφτηκα μόλις τώρα είναι σαν να βλέπεις ένα ντοκιμαντερ και εσυ να ασχολείσαι με την τεχνική ανάλυση των σκηνών του ή με την δομή του λόγου που χρησιμοποιείται για την αφήγηση των γεγονότων του..

    Σέβομαι λοιπόν την καθαρά βιωματική αυτή κατάθεση του κυρίου Χαριτωνίδη και σιώπώ..Αν και προσωπικά θα ήθελα κάποια στιγμή να διαβάσω ποιήματα Κυπρίων ποιητών που να μην στέκονται στατικά πάνω σε αυτά που τους χαρακτήρισαν ,αλλά να τραβούν το σεντόνι για να αποκαλυφτούν οι ανδριάντες της “αντοχής” που απέκτησαν προκειμένου να προχωρήσουν στον σχεδιασμό της ποίησης της επόμενης μέρας..

    στις 9/20/2010  11:59 am

  • 3. Απάντηση από Κώστας Ρεούσης

    Κύριε Χριστοδουλίδη είστε δυστυχώς άστοχος στην κρίση σας αναφορικά με την ποίηση της γενιάς της ήττας. Ποιας ήττας; Εδώ διαβάζουμε γενιά της εισβολής, εάν επιμένετε να μιλήσουμε με όρους ή ορολογίες γενεών. Άλλο προαγωγή της ειρηνικής συνύπαρξης στο νησί κι άλλο αυτά που, κυρίως μετά το άνοιγμα των οδοφραγμάτων, διαδραματίζονται και λιβανίζονται χρησιμοθηρικά. Με όλο το σεβασμό, χαντακώνετε αυτά που ο κύριος Γιώργος Χαριτωνίδης δείχνει με “Την κίνηση των υαλοκαθαριστήρων”. Σύμφωνα με τα παραπάνω θα σιγοντάρω εν μέρει την τοποθέτηση του Χωρολάτρη. Την αναφορά στον Ονήσιλο και τον Παντελή Μηχανικό τη θεωρώ ατυχή.

    στις 9/20/2010  1:23 pm

  • 4. Απάντηση από Γιώργος Μίχος

    Ο Σεφέρης, στις Μέρες Α, αναφέρει ένα πρόσφυγα που δεν του έδιναν νερό και είπε: Τι να κάνω, έφτυσα στο στόμα του παιδιού μου να το ξεδιψάσω.

    Έγινε μεγάλος αγώνας για να γραφτεί στο μνημείο του αγνώστου στρατιώτου η λέξη Κύπρος.

    Η άρχουσα τάξη της χώρας, το μόνο δίλημμα που έχει είναι αν θα κάνει Φιλανδοποίηση κάτω από την ομπρέλα της Τουρκίας, ή αν θα παίξει το Βαλκανικό παιχνίδι της ηγήτορος… Αυτό τα λέει όλα, ως περικείμενο για το Κυπριακό στο μέλλον.

    Η ποίηση που έχουμε εδώ, είναι η σπουδαιότερη κατά την άποψή μου ως τώρα άποψη, γιατί καταγράφει με όρους προσωπικού το γεωπολιτικό… και ενσωματώνει ως προσωπικό τραύμα την αδυναμία πένθους για την ήττα της κοινωνίας Ελλάδας και Κύπρου.

    Αυτή η αδυναμία πένθους είναι που μας έστρεψε στην αλόγιστη φυγή ενός λαού που κάνει φαντασμαγορία την αποχώρησή του από την ιστορία.

    Η ευρυματικότητα ενός ντασάιν που είναι σκόνη στα τζάμια, σκουπιδάκι στα μάτια, είναι η αρμόδια θέση για να μιλήσεις ποιητικά για το Κυπριακό σήμερα.

    Υπάρχει ένα πόδι που πατάει τη γλώσσα καθώς εκτυλίσσονται τα περιστατικά του ποιήματος, και καθώς το εγώ του ποιήματος ψάχνει το πως εγγράφεται η μεγάλη ιστορία στα ασήμαντα του βλέμματος.

    Κε Χαριτωνίδη η ευμένειά μου για την ποίησή σας, έχει ένα χαρακτήρα ειρωνείας πικρό.
    Μοιάζει λίγο σαν να επικροτώ την ήττα ενός λαού για να γραφτούν ωραία ποιήματα. Κάτι το οποίο η ίδια η γραφή σας αγγίζει σαν παλιά ουλή ο νοτιάς.

    στις 9/20/2010  2:15 pm

  • 5. Απάντηση από σχολιαστής

    Απλά διάβαζα στο εξώφυλλο ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΕΔΡΟΣ, και σκέφτηκα μήπως πρόκειται για αναγραμματισμό, δηλαδή ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΕΡΔΟΣ. Αν κάποιος γνωρίζει, σε όποιο θρήσκευμα κι αν ανήκει -συγχωρείται-, ας δώσει λίγο από τα φώτα του, ας μην είναι προβολέας, αρκεί το κλεφτοφάναρο.

    στις 9/20/2010  8:38 pm

  • 6. Απάντηση από γιωργος καλλεργης

    ψιτ.. Γιώργος Μίχος? από δω και πέρα να υπογράφεις ως ο Ελεύθερος Έλλην

    στις 9/20/2010  10:27 pm

  • 7. Απάντηση από Μύ-ς

    Γιώργο Χαριτωνίδη, έβαλες προσάναμα τους στίχους, έβαλες τη δωρική ψυχή, μήπως και υπάρξει το διαφορετικό στη ζωή και στην έμπνευση. Τώρα στο Διαδίκτυο ροκανίζουν σεμνότητα κι ακεραιότητα κάποιοι τακτοποιημένοι σχολιογράφοι. Κι αυτούς ακόμη θα τους κεράσουμε ζιβανία, στη Λεμεσό! Και τους βιαστικούς, που κάθε σκέψη περί πολιτικής ηθικής, λογοτεχνικού απολογισμού και υπαρξιακής βύθισης τη λένε “ποίηση της ήττας’!
    Ας το ψάξουμε πιο βαθίά, α΄δερφια: Ας το ψάξουμε!
    Καλή συνέχεια, Γιώργο, σιγανά και ταπεινά-εσύ ξέρεις!

    στις 9/20/2010  10:50 pm

  • 8. Απάντηση από γιωργος καλλεργης

    θα κατέβει ο Σισέ στα ψηφοδέλτια της Ν.Δ σ αυτές τις Δημοτικές??

  • About giorgos kallergis

    nulla dies sine linea
    This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

    Σχολιάστε

    Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

    Λογότυπο WordPress.com

    Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

    Φωτογραφία Twitter

    Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

    Φωτογραφία Facebook

    Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

    Φωτογραφία Google+

    Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

    Σύνδεση με %s