επικτητος/ περι κυνισμου. διατριβη γ’ παρ 38-44

-εν τινι ουν εστι το αγαθον, επειδη εν τουτοις ουκ εστιν?
-ειπε ημιν, κυριε αγγελε και κατασκοπε.
-οπου ου δοκειτε ουδε θελετε ζητησαι αυτο. ει γαρ ηθελετε, ευρετε αν αυτο εν υμιν ον ουδ’αν εξω επλαζεσθε ουδ’αν εζητειτε τα αλλοτρια ως ιδια. επιστρεψατε αυτοι εφ εαυτους, καταμαθετε τας προληψεις ας εχετε. ποιον τι φανταζεσθε το αγαθον? το ευρουν, το ευδαιμονικον, το απαραποδιστον? αγε, μεγα δ’αυτο φυσικως ου φανταζεσθε το αγαθον?αβλαβες ου φανταζεσθε? αξιολογον ου φανταζεσθε? εν ποια ουν υλη δει ζητειν το ευρουν και απαραποδιστον? εν τη δουλη η εν τη ελευθερα?
-εν τη ελευθερα.
-το σωματιον ουν, ελευθερον εχετε η ελευθερα?
-ουκ ισμεν.
-ουκ ιστε οτι πυρετου δουλον εστιν, ποδαγρας, οφθαλμιας, δυσεντεριας, τυραννου, πυρος, σιδηρου,παντος του ισχυροτερου?
-ναι, δουλον.
-πως ουν ετι ανεμποδιστον ειναι τι δυναται των του σωματος, πως δε μεγαν η αξιολογον το φυσει νεκρον, η γη, ο πηλος? τι ουν? ουδεν εχετε ελευθερον?
-μηποτε ουδεν.
-και τις υμας αναγκασαι δυναται συγκαταθεσθαι τω ψευδει φαινομενω?
-ουδεις.
-τις δε συγκατατεσθαι τω φαινομενω αληθει?
-ουδεις.
-ενθαδ’ ουν ορατε, οτι εστι τι εν υμιν ελευθερον φυσει. ορεγεσθαι δ’η εκκλινειν η ορμαν η αφορμαν η παρασκευαζεσθαι η προτιθεσθαι τις υμων δυναται μη λαβων φαντασιαν λυσιτελους η μη καθηκοντος?
-ουδεις.
-εχετε ουν και εν τουτοις ακωλυτον τι και ελευθερον. ταλαιπωροι, τουτο εξεργαζεσθε, τουτου επιμελεσθε, ενταυθα ζητειτε το αγαθον.

——————-

μεταγραφω στα νεα ελληνικα:

-σε ποιο πραγμα βρισκεται το αγαθον εφοσον δεν βρισκεται σε αυτα?
-πες μας κυριε αγγελε και κατασκοπε.
-εκει οπου ποτε δεν σκεφτηκατε και ποτε δεν θελησατε να το ζητησετε. γιατι αν θελατε, θα το βρισκατε αυτο σε εσας, μεσα στους εαυτους σας, δεν θα περιπλανιοσασταν εξω ουτε και θα αναζητουσατε στα αλλοτρια τα δικα σας. επιστρεψτε στους εαυτους σας, μαθετε τις προληψεις σας (προληψεις εδω εννοει τις εμφυτες ιδεες για τα πραγματα, τα στερεοτυπα λογου χαρη). ευρυ ( με τη σημασια ομαλο,γαληνιο, αρμονικο) , ευδαιμονικο, ανεμποδιστο. «εμπρος» (πειτε μου), σαν μεγα δεν το φανταζεσθε αυτο το αγαθο? σαν αβλαβες δεν το φανταζεστε? σαν κατι το αξιολογο δεν το φανταζεστε? σε ποια λοιπον υλη ( το υλη εδω παιζει διττα και επιπλεον εννοει και θεμα, τομεα, κατηγορια) πρεπει να το αναζητησουμε, στο ευρυ, στο ευδαιμονικο, η στο ανεμποδιστον? μεσα στην δουλικοτητα, η μεσα στην ελευθερια?
– μεσα στην ελευθερια.
-το τομαρι σας, στην δουλεια το εχετε η στην ελευθερια?
-δεν ξερουμε.
-δεν ξερετε οτι του πυρετου δουλος ειναι, της ποδαγρας, της μυωπιας, της δυσεντεριας, τυραννου, σιδηρου, και καθε ισχυροτερου?
-ναι, δουλικον ειναι (το σωμα)
-και πως λοιπον μπορει να μην εμποδιζεται κατι απ’ οσα εχουν να κανουν με το σωμα? και πως μπορει να ειναι αξιολογο κατι που εκ φυσεως ειναι νεκρο οπως η γη και η λασπη? τι λοιπον? τιποτα δεν εχετε ελευθερο..?
-μαλλον τιποτε
-και ποιος μπορει να σας αναγκασει να συμφωνησετε με αυτο που σας φαινεται ψευδες?
-κανενας
– ποιος να συγκαταθεσετε με αυτα που σας φαινονται αληθη?
-κανενας
-βλεπετε λοιπον εδω, πως υπαρχει εδω, κατι μεσα σας, απο τη φυση του ελευθερο. ποιος ομως απο εσας μπορει να επιθυμει, για το κρεβατι του, την ορμη του, την εγκρατεια του, η να προετοιμαζεται, η να προτιθεται χωρις πρωτα να εχει μεσα του  μια φαντασια για το λυσιτελες η το καθηκον του πραγματος?
-κανενας
-εχετε λοιπον μεσα σας κατι ακωλυτο (ανεμποδιστο), και αρα ελευθερο. αχ ταλαιπωροι, αυτο ακριβως να επεξεργαστειτε, σ’αυτο πανω να επιμεληθειτε, γιατι εκει μεσα θα αναζητησετε το αγαθον.

537056_150201931816578_1879122692_n

About giorgos kallergis

nulla dies sine linea
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s